Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa

 

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021–2025 jest kolejną edycją wieloletniego programu, nakierowanego na wzmocnienie czytelnictwa w Polsce oraz modernizację bibliotek. Ze względu na skalę oddziaływania, jest to jeden z największych programów Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Działania w ramach bieżącej edycji kontynuują sprawdzone metody popularyzacji czytania (takie jak zakup nowości książkowych, czy poprawa infrastruktury bibliotecznej), jak i odpowiadają na współczesne przemiany sposobów uczestnictwa jednostki w kulturze.
Główny cel programu – rozwój czytelnictwa w Polsce oraz wzmocnienie roli bibliotek publicznych – współtworzą cztery cele szczegółowe:
  1. Poprawa oferty bibliotek publicznych.
  2. Inwestycja w infrastrukturę bibliotek.
  3. Zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego, bibliotek szkolnych.
  4. Funkcjonalność bibliotek jako instytucji działających na rzecz integracji społecznej.

W naszej szkole program wzbogacił działania promujące czytelnictwo i pracę z książką wśród wszystkich uczniów oraz dzieci z oddziałów przedszkolnych i ich rodziców. Aktywnie wypożyczających dzieci w bibliotece szkolnej jest 133.

Ogółem liczba zakupionych książek to 370 woluminów, w tym 80% odsetek lektur szkolnych. Ponadto został zakupiony sprzęt komputerowy w postaci bezprzewodowego czytnika kodów kreskowych oraz elementy wyposażenia biblioteki: siedem sztuk regałów bibliotecznych oraz szafa biurowa.     

Wydarzenia promujące czytelnictwo organizowane w ramach programu oraz zajęcia edukacyjne z wykorzystaniem zakupionych książek to:

  1. Udział uczniów klas 1-8 oraz oddziałów przedszkolnych w ogólnopolskiej akcji czytelniczej Narodowe Czytanie z wykorzystaniem powieści E.Orzeszkowej „Nad Niemnem”.
  2. Udział bibliotekarzy oraz uczniów w imprezie promującej książkę wydaną przez Gminę Hażlach "Pamiętnik Rudolfa Bibro więźnia obozów NKWD w Kozielsku i Griazowcu".
  3. Współpraca z Biblioteką Publiczną w Hażlachu i Biblioteką Publiczną w Cieszynie w ramach pozyskiwania książek dla uczniów biorących udział w konkursach czytelniczych.
  4. Lekcje biblioteczne w Bibliotece Gminnej w Hażlachu pt. "Książka, jej budowa i szata graficzna oraz umiejętność korzystania z katalogu elektronicznego".
  5. Prowadzenie cyklicznych działań czytelniczych przez nauczycieli bibliotekarzy w grupach przedszkolnych na podstawie baśni i bajek realizowanych w technice Teatrzyku Kimishibai .
  6. Konkursy biblioteczne: 5 zrealizowanych konkursów.
  7. Udział w konferencji dla nauczycieli bibliotekarzy w ramach Sieci nauczycieli bibliotekarzy "Z historii książek i bibliotek".
  8. Realizacja cyklicznych działań zachęcających uczniów do obcowania z książką, poprzez realizacje akcji czytelniczych "Książka na ferie", "Książka na wakacje", "Książka na święta".
  9. Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych – wystawa na temat postaci, Jana Matejki, Wisławy Szymborskiej, upamiętnienie Bohaterów Powstania Warszawskiego oraz przeprowadzenie zajęć edukacyjnych .
  10. Udział uczniów klas 1-6 w VII Ogólnopolskim Konkursie Czytelniczym Wielka Liga Czytelników „Przygoda w krainie książek!” pod patronatem honorowym MEiN . Organizacja imprezy dla laureatów "Wielkiej Ligi Czytelników" - możliwość atrakcyjnego spędzenia czasu dla uczniów, w atmosferze książek i osób lubiących czytać .
  11. Przykłady zakupionych nowości (oprócz lektur szkolnych) najczęściej wypożyczanych z biblioteki: Seria "Czytam sobie" poziom 1-3, Jan Wróbel, np. "Nie było telefonów?"; Seria "Basia" Zofia Stanecka ", np. "Basia i opiekunka"; Seria "Kicia Kocia" Anita Głowińska, np. "Kicia Kocia nie może zasnąć"; Renata Piątkowska "Która to Malala?"; Renata Piątkowska;  "Wszystkie moje mamy"; Seria "Pies na medal" Barbara Gawryluk, np." Falcio, pies lotniskowy"; Łukasz Wierzbicki "Dziadek i niedźwiadek"; Łukasz Wierzbicki "Afryka Kazika"; John Flanagan "Zwiadowcy" – seria.
  12. Wszystkie zakupione nowości zostały wypromowane na stronie internetowej szkoły i Facebooku szkoły. Projekt zapewnił społeczności szkolnej dostęp do nowości w ramach kanonu lektur szkolnych oraz wymianę zniszczonych obowiązujących lektur. Podjęto szereg działań promujących czytelnictwo poprzez organizację zajęć w oparciu o książki, czasopisma i platformy edukacyjne.
Dofinansowanie do książek dla dzieci ze szkoły wyniosło 15 000zł. , z oddziałów przedszkolnych  3125 zł oraz dla przedszkola również 3125 zł

W naszej szkole program wzbogacił działania promujące czytelnictwo i pracę z książką wśród najmłodszych dzieci i ich rodziców. Pozwolił na zakup nowości czytelniczych (150 pozycji), materiałów biurowych, wykorzystywanych przy przygotowywaniu i w czasie zajęć z dziećmi oraz nagród, które uatrakcyjnią konkursy skierowane do oddziałów przedszkolnych.

Wydarzenia promujące czytelnictwo organizowane w ramach programu oraz zajęcia edukacyjne z wykorzystaniem zakupionych książek to:

  1. Udział przedszkolaków w zajęciach przygotowanych przez Bibliotekę Publiczną w Hażlachu z okazji Święta Niepodległości „Co wiemy o Polsce?”.
  2. Udział bibliotekarza w konferencji szkoleniowej organizowanej przez Bibliotekę Pedagogiczną w Bielsku -Białej Filia w Cieszynie.
  3. Korzystanie z doradztwa Biblioteki Pedagogicznej w Bielsku- Białej Filia w Cieszynie w zakresie zakupów bibliotecznych.
  4. Zajęcia czytelnicze w Publicznej Bibliotece w Hażlachu połączone z warsztatami pt. „Ptasia stołówka czyli poznajemy Wróbelka Elemelka”.
  5. Prowadzenie cyklicznych działań przez uczniów klas 3-4 pt. ”Wkręceni w czytanie” - czytanie dzieciom przedszkolnym przez uczniów starszych.
  6. Międzynarodowy Dzień Muzyki” - impreza cykliczna organizowana przez bibliotekę szkolną, promocja talentów muzycznych szkoły.
  7. Dzień Pluszowego Misia – wystawa książek o misiach w scenerii Bibliotecznego Pluszowego Misia.
  8. Konkurs plastyczny „Polskie ptaki zimą”.
  9. Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych – wystawa na temat postaci, których Sejm RP uznał patronami roku 2022.
  10. Zajęcia w oparciu o pozycję „Kotka Psotka” Beaty Gabart - teatrzyk kimishibai (udział uczniów koła bibliotecznego).
  11. Zajęcia w oparciu o pozycję „Magiczna gąsienica” Beaty Gabart - teatrzyk kimishibai (udział uczniów koła bibliotecznego).
  12. Zajęcia w oparciu o pozycję „Dwa ptaszki” Julian Brudzewskiego - teatrzyk kimishibai.
  13. Wszystkie zakupione nowości zostały wypromowane na stronie internetowej szkoły i Facebooku szkoły. Nowości zostaną przekazane do oddziałów przedszkolnych gdzie będą wyeksponowane w istniejących tam kącikach czytelniczych (w salach zabaw przedszkolaków).

    Co daje nam czytanie książek?

    1. Redukuje stres

    Czytanie uspokaja i spowalnia bicie serca. Wystarczy 6 minut czytania, żeby zredukować uczucie stresu aż o 60%! Co ciekawe, czytanie książek redukuje stres:

    • 68% bardziej od słuchania muzyki,
    • 300% bardziej od wyjścia na spacer
    • i aż o 600% bardziej od grania w gry komputerowe.

     

    2. Poprawia pamięć

    Podczas czytania powieści mamy mnóstwo rzeczy do zapamiętania – imiona bohaterów, ich charaktery, motywacje, historie, związki z innymi postaciami, miejsca, wątki fabularne, szczegóły… Tymczasem w mózgu tworzą się nowe synapsy, a te istniejące się wzmacniają. Dzięki czytaniu nasza pamięć pozostaje w dobrej kondycji.

    3. Inspiruje

    Postaci fikcyjne mogą stanowić takie samo źródło inspiracji co spotkanie z żywym człowiekiem. Inspirować może wszystko – aktywności, którym się oddają, miejsca, które odwiedzają, decyzje, które podejmują…

     

    4. Rozwija wyobraźnię

    Mając przed oczami tylko literki, sami musimy wizualizować sobie to, co dzieje się w książce – nieczęsto są to nawet rzeczy, których nie możemy zobaczyć w świecie rzeczywistym! Czytanie, stymulując prawą półkulę mózgu, rozwija naszą wyobraźnię.

    5. Poprawia skupienie i koncentrację

    Czytanie powieści wymaga od nas skupienia uwagi przez dłuższy czas, co zdecydowanie poprawia naszą zdolność do koncentracji.

     

    6. Poszerza słownictwo

    Im więcej czytamy, tym większy mamy kontakt z różnorodnym, a nawet zupełnie nowym dla nas słownictwem. Taki kontakt samoistnie poszerza nasz własny zasób słów.

    7. Zwiększa atrakcyjność dla płci przeciwnej

    Szczególnie w przypadku mężczyzn. Widać kobiety mają lepszy gust 😉

     

    8. Stymuluje mózg

    Warto czytać książki, żeby utrzymać swój mózg w dobrej formie. Mole książkowe mają 2,5 raza mniejszą szansę na rozwój Alzheimera, czytanie spowalnia także starczą demencję. 

    9. Poszerza światopogląd

    Czytanie różnych książek na te same tematy pozwala nam poznać i porównać różne punkty widzenia, spojrzeć na rzeczy z różnej perspektywy, a w rezultacie rozwinąć nasz własny światopogląd.

     

    10. Rozwija wrażliwość na innych ludzi

    Warto czytać, żeby rozwijać własną empatię. Zaangażowanie w fikcję literacką pozwala nam na postawienie się na miejscu drugiego człowieka i zrozumienie go.

    Aż 82% moli książkowych przekazuje pieniądze i dobra materialne dla organizacji charytatywnych. 3 razy częściej niż osoby nieczytające są aktywnymi członkami tych organizacji.

    11. Poszerza wiedzę

    Książki to ogromne skarbnice wiedzy. Tutaj nie trzeba dodatkowych argumentów.

     

    12. Zwiększa zdolności analityczne

    Szczególnie, jeśli czytasz np. takie kryminały od Agathy Christie. Rozwiązywanie zagadek wymaga analizowania wydarzeń, faktów, motywacji postaci, stawiania tez, weryfikowania założeń. Zdecydowanie rozwija to zdolność do krytycznego i analitycznego myślenia.

    13. Poprawia pisanie

    Im więcej czytasz dobrych pisarzy, tym lepiej możesz rozwijać własny styl. Nie wspominając o tym, że częsty kontakt z tekstem pisanym uczy poprawności gramatycznej czy ortograficznej.

     

    14. Pomaga zasnąć

    Stworzenie wieczornego rytuału z książką daje naszemu ciału sygnał, że pora się zrelaksować i przygotować do snu.

    15. Kształtuje osobowość

    Czytanie pozwala nam postawić się w różnych sytuacjach, w których na co dzień do tej pory się nie znaleźliśmy. Otwiera nas na nowe doświadczenia i rozszerza horyzonty, kształtując nas samych.